Gezellig dat je even bij me langs komt. Op deze plaats deel ik het een en ander over mijn hobby, Patchwork en Quilten, en ook iets over familie, huis, tuin, hond en andere leuke dingen. Soms ook wat om over na te denken. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat en als je klikt op de foto's worden ze een stukje groter.
Veel plezier!

Seminole patchwork

Zoals ik mijn vorige logje zei, kies ik voor een Seminole patchwork voor het verbindingsstuk tussen voor en achterkant van de naaimachine hoes. En omdat die hoes voor "Uncle" Jones bedoeld is, vond ik dat hij zelf ook maar eens aan het werk moest.


Het is een van de vele Seminole patronen. Snij en naai 5 lange stroken aan elkaar.


De middelste 3 stroken sneed ik 2,5 inch breed, de 2 buitenste sneed ik met een extra naadtoeslag van 0,25 inch, dus 2,75 inch breed. Snij dan loodrecht op de stiknaadjes strips van 2,5 inch.


Leg die strips weer aan elkaar, maar .....


.... verschuif ze ten opzichte van elkaar zoals boven. Aan elkaar naaien en dan is dit het resultaat:


De randen bijsnijden mét een naadtoeslag(!)


Om de goeie breedte te krijgen, heb ik aan de zijkanten nog een strook genaaid.


Nu nog dubbelen en doorpitten.

De patronen van het Seminole patchwork zijn geïnspireerd door de kleding van de Seminole Indianenstam uit Florida en het woord 'seminole' is afgeleid van het Spaanse woord 'cimarrón', dat 'runaway' of 'Wild one' betekent. Afbeeldingen van verschillende patronen kan je HIER vinden. Ook zijn er veel sites waar je over de geschiedenis en achtergrond van de Seminoles kan lezen. Bijvoorbeeld op DEZE site en ook op DEZE.

23 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat Uncle aan het werk wordt gezet en wat een mooie rand is dat geworden, kende de techniek niet, dus bedankt voor de les! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Uncle Jones doet het goed! Wij hebben die techniek weleens geleerd op een regiodag, maar ik wist niet dat het zo heette. Jammer genoeg niet zo'n goede techniek voor handquilters. Maar het gaat wel lekker vlug, dus je hoes is niu gauw klaar!
    Bedankt voor de verwijzingen.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Chris, bedankt voor dit "Tutorialleke", Kijk hier kan ik wat mee, ik heb stof, een snijmes, een snijmat, een aantal mooie linealen maar het eraan beginnen....zonder dat er kleine handjes meegraaien en ook stofjes willen,hi,hi!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie techniek ! bedankt om het te showen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi deze rand. Echt iets om zelf ook eens te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er mooi uit en leuk dat je de techniek laat zien. Ga ik ook maar eens proberen.
    Ben benieuwd hoe de hoes er uit ziet als ie klaar is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi ben benieuwd als hij helemaal af is ,wil dat quilten zelf ook wel eens proberen vind de kleuren combinatie`s vaak zo mooi .
    Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie stofjes heb je gebruikt. Pas precies bij Mr. Jones. En een mooie, snelle techniek....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb zo'n bewondering als je van repen blokjes kunt maken. Bij mij zijn ze ALTIJD scheef!!!! Het wordt weer een leuk patroon Chris.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanmorgen las ik in de krant(BN De Stem)een leuk artikel over tuinhuisjes. Ik herkende je meteen omdat ik af en toe je inspirerende blog bezoek. Mijn complimenten voor je mooie werk! Hartelijke groeten uit Zevenbergen, Cora v.d. DuijnSchouten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Cora, bedankt voor je enige reactie! Ik hoop dat je dit leest, want ik heb geen mailadres van je. Hartelijke groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. erg leuk, Chris en ik weet nu ook weer wat Seminole patchwork is!!
    En nu even achter de krant aan......;)
    groetjes, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach... moet die machine nu zijn eigen jasje naaien?
    Gelukkig wordt hij goed bestuurd door jou, anders werd het niet zo'n mooie rand.
    Vind het een hele leuke techniek, alleen met de hand lukt dat niet, want dan gaat alles direct los na het snijden.
    Maar het wordt een prachtige hoes!
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Chris wat grappig ik zie je bij ons in de krant staan in het artikel van hobbykamertje naar hobbyhuisje. Leuk stukje met 2 mooie foto,s . Wat een heerlijke werkplek heb je in de tuin. Je wordt landelijk bekend ;))

    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Chris.
    Wat een leuk artikel van je in het Brabants Dagblad,heerlijk zo'n huisje in de tuin en een mooi verhaal erbij.Ik volg je blog altijd stil maar dit wou ik even kwijt.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hou het even goed in de gaten allemaal.
    Leuk dat je techniek laat zien.
    Voor mijn Grand Quilter heb ik ook nog een jasje nodig. Als je het niet erg vind dan pik ik jouw idee strakjes in voor het maken van eentje voor haar. Vind het zo leuk worden.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk om te doen.
    Op deze manier heb ik ooit een theemuts gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo heb ik eens een hartjesrand om een quilt gemaakt, en je stofjes zijn zo goed gekozen! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit heb ik eens even goed gebestudeerd!Dat gaat lukken. Zo kan ik vast wel die hoes voor elkaar krijgen. Alleen nog een mooi borduurtje vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hej Chris, nu kwam ik in google reader dit met een sterretje gemarkeerde logje nog tegen. Leuk om te zien hoe je dit maakt. Heel simpel en een erg mooi effect. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.