Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

De Middag van een Superdag

Vervolg van vorig logje.

Wie of wat haar inspireerde, weet ik niet, maar ze was al behoorlijk op leeftijd toen ze het plan opvatte om vóór haar dood voor kinderen of kleinkinderen een quilt te maken. Een hele opgaaf, vooral omdat ze de kunst van het quilten nog moest leren. Dus nam ze les. Met rolmes en machine was natuurlijk de snelste manier en na de les stortte ze zich vol enthousiasme op het snijden van stroken ...... op haar eettafel! De kerven bleven als herinnering achter..... 
De machine had ze niet altijd bij zich, dus leerde ze ook met de hand te naaien. Zo waren zij en haar man met de auto op weg naar de kerk. Mooie rok aan natuurlijk. Onderweg gauw wat lapjes aan elkaar naaien op haar schoot. Op de parkeerplaats wilde ze haar spulletjes opruimen, maar o jee, ze had het hele boeltje op haar rok vastgenaaid!

Deze anekdote vertelde Jen Kingwell toen ze tijdens de workshop bij ons tafeltje kwam inspecteren of het wel goed ging. Mijn buurvrouw zat namelijk op haar schoot te naaien en Jen moest aan dit verhaal denken. Zo kwamen er tijdens die hele zaterdag af en toe van zulke leuke verhalen naar boven.

Maar nu de workshop. Wij gingen wat onderdeeltjes naaien van een blok van de 'Georgetown'. Op tafel lagen stofpakketjes en patroon klaar.


En ook nog voor iedereen een 'goodiebag', gemaakt door Aljona. Haar oma naaide altijd zulke zakjes van oude lakens e.d. voor bijvoorbeeld koffie of iets anders. In het zakje zaten leuke en praktische zaken.

En daar kwam nóg een onderdeeltje bij:


Handig voor bij het naaien met de hand. Eerst omtrek van malletje tekenen dan met lange potlood of -penpunt in het gaatje van het 'wieltje' langs het malletje glijden en tekenen. De naadtoeslag is dan precies 1/4 inch. Je moet wel even oefenen hoor, maar als je het goed doet, passen de verschillende deeltjes van het patroon perfect tegen elkaar.

Jen deed het nog even voor:


Het is best een heel tijdje geleden dat ik op deze manier met de hand werkte. Toch wel weer leuk. Grappig ook dat je altijd weer foefjes leert.


Dit was dus mijn werkje van de middag. Ik wil dit blok beslist afmaken, maar voorlopig kom ik er even niet aan toe. Andere zaken houden me bezig.

De week is weer omgevlogen! Heel fijn weekend allemaal en tot een volgende keer.
Liefs.


12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dag heb je gehad en dat verhaaltje erbij, enig! Kan het mij helemaal voorstellen. Fijn weekend.😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Chris dat we ook het geleerde truukje mogen weten..
    Het 'muntje' lijkt precies op het koffie/ soepmuntje die wij vroeger in de tricotage fabriek in de kantine inleverden voor eten en drinken.

    Jammer dat ik er geen meer heb. .. Collegaaaaaaa's...

    Groet van Jantje..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn van die leuke anekdotes. Groetjes en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke anekdote. Wat maakt je een leuk Blok!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke workshop! Altijd fijn als er een persoonlijke touch bij komt dmv leuke anekdotes. Kan me voorstellen dat de middag voorbij is gevlogen. En een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi blokje geworden Chris.
    Altijd leuk om een workshop te volgen, vooral als er zulke leuke verhalen bij verteld worden.
    Ik naai ook altijd op mijn schoot, ontspannender voor mijn schouders.
    Grappig dat wieltje om mooie naadjes af te meten.
    Ik heb daar een speciaal liniaaltje voor, maar gebruik het eigenlijk nooit. Ben niet zo netjes :-(
    Nu maar even gaan fietsen en genieten van het mooie weer.
    Fijne zondag Chris!
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi blokje heb je gemaakt en ja je leert altijd bij hé ,das het leuke aan zo'n bijeenkomsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nooit te oud om iets nieuws te leren. Dat blijkt maar weer, een goed idee hoor met dat wieltje. En jou blok is zeker de moeite waard om er iets meer mee te doen. Maar ja ik herken het soms en misschien wel vaak zijn er andere dingen die aandacht vragen en de tijd gaat zoooooo snel.
    Fijne zonnige zondag.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig blok is het geworden. Leuk om nieuwe "foefjes"te leren.
    Succes verder

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk verslag van een gezellige dag. Mooi blok heb je gemaakt en wat een handig foefje heb je geleerd met dat wieltje.
    Liefs van Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd leuk en gezellig die verhalen op zo'n quilt dag. Je bent een mooi blok aan het maken en heel handig dat ronde ding.....liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Chris! You are on a roll, looking forward to your next step.

    It's raining this afternoon. They just finished mowing all the townhomes yards. All the lawns are getting greener everyday❤❤❤❤ so are the trees and the Ortemental Bradford Pears are blooming ( they are only ortemental and don't bear fruit)they are beautiful. Next week I plan to go to the green house to buy our annuals for ore flower pots, looking foward to do some planting. I'm sure you are doing the same. Love your blossoms on your pear tree.

    Happy Easter to you and your family,

    Love and God bless you, Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.